3 Kasım 2016 Perşembe

Örnek Çalışma (Korelasyon Analizi)

İş Performansı, İş Motivasyonu ve Motivasyon Araçları arasındaki ilişkiler


Bu bölümde iş performansı, iş motivasyonu ve motivasyon arasında anlamlı ilişki olup olmadığı ve ilişkinin yönleri analiz edilmiştir. İki sürekli değişken arasında ilişki olup olmadığını belirlemek için korelasyon testi uygulanmıştır. Değerlerin dağılımları normal dağılıma uymadığı için parametrik olmayan korelasyon testi yani Spearman’s rho testi uygulanmıştır. Test sonuçları için anlamlılık düzeyi olarak 0,05 alınmıştır. P değeri 0,05’ten küçük çıkan durumlarda anlamlı bir ilişki olduğu, büyük çıkan durumlarda ise anlamlı bir ilişki olmadığı kabul edilmiştir.

Korelasyon Testi Sonuçları Tablosu

Yukarıdaki tabloda iş performansı, iş motivasyonu ve motivasyon araçları arasında uygulanan Spearman’s rho korelasyon testi sonuçları yer almaktadır. İlişkinin istatistiksel olarak anlamlı olduğu durumlar (p < 0,05 veya p < 0,01) tabloda belirtilmiş olup diğer durumlarda anlamlı ilişki olmadığı (p > 0,05) gözlenmiştir. İlişkinin kuvveti ve yönünü gösteren korelasyon katsayısının (r) yorumlanmasında ise Cohen (1988) tarafından yapılan sınıflandırmadan faydalanılmıştır. Bu sınıflandırmaya göre r değeri;

  • 0 0.09 arasında ise ilişki yok
  • 0.10 0.29 arasında ise düşük
  • 0.30 0.49 arasında ise orta
  • 0.50 1 arasında ise yüksek ilişki olduğu söylenebilir.

Korelasyon katsayısının işareti de ilişkinin yönünü göstermektedir. Korelasyon katsayısı 0’dan küçükse arada negatif yönlü ilişki, 0’dan büyükse pozitif yönlü ilişki vardır. Negatif yönlü ilişkilerde bir değer artarken diğeri azalır, pozitif yönlü ilişkilerde ise bir değer artarken diğeri de artar.
Yukarıda yer verilen sınıflandırmaya göre çalışmamızda yüksek derecede anlamlı ilişki tespit edilen durumlar aşağıda ele alınmıştır.

Yüksek Derecede İlişki Tespit Edilen Durumlar Tablosu

Yukarıdaki tabloya göre örgütsel ve yönetsel motivasyon araçlarının etkililiği ile psiko-sosyal motivasyon araçlarının etkililiği arasında pozitif yönde yüksek derecede anlamlı ilişki bulunmaktadır. Yani örgütsel ve yönetsel motivasyon araçlarının etkililiği arttıkça psiko-sosyal motivasyon araçlarının da etkililiği artmaktadır (r > 0,5 ve p < 0,01). Veya örgütsel ve yönetsel motivasyon araçlarının etkililiği azaldıkça psiko-sosyal motivasyon araçlarının da etkililiği azalmaktadır. Söz konusu ilişkiye ait nokta-saçılım grafiği aşağıda bulunmaktadır. Yatay eksende örgütsel ve yönetsel motivasyon değerleri, dikey eksende ise psiko-sosyal motivasyon değerler yer almaktadır. Noktaların her biri ise bir bireyi ifade etmektedir. Her iki değer arasındaki ilişkiyi grafikten görmek mümkündür.

Örgütsel ve Yönetsel Motivasyon & Psiko-Sosyal Motivasyon Nokta Saçılım Grafiği

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder